Ständigt denne Andrén. Vicke Andrén och en gränslös bildvärld
Vicke Andrén (1856-1930) var under slutet av 1800-talet en uppmärksammad konstnär.
Han var reportagetecknare, bokillustratör, skämttecknare, affischkonstnär och formgivare. Andrén var också plafondmålare. I stora takmålningar lät han putti och klassiska gudinnor sväva runt i hav av bulliga moln.
Idag är Vicke Andrén nästan helt bortglömd och ändå finns alltjämt mycket kvar av hans outtröttliga flit. I t ex taken i Operans salong, Södra teatern, Oscars och Gustaf Vasa kyrka i Stockholm.
I hans rika produktion blandas graciös rokoko och praktfull barock med 1890-talets eleganta damer och herrar klädda enligt senaste modet. Andrén är också en av våra allra skickligaste tidiga reportagetecknare och många av hans bilder är laddade med kulturhistoria,
I boken öppnas Vicke Andréns gränslösa bildvärld genom många aldrig tidigare publicerade bilder.
DAGENS NYHETER:
Att han efter sin tid glömdes bort är obegripligt. En förkla-
ring kan vara att Vicke Andrén aldrig var angelägen om att
framhålla sig själv. Det hade han inte tid med. Desto större
anledning att tacka för ett påminnande bokverk.
SVENSKA DAGBLADET:
Han var snabb, skicklig, elegant och mångsidig...påpekar Nils Forsgren i sin roande och välskrivna bok.
KONSTPERSPEKTIV:
1907 dog kung Oskar. Den nya tidsandan gynnade inte den flyhänte men aldrig fuskande
Vicke Andrén som nu räddats ur glömskan i en rik, roande och väldokumenterad bok.
Det är numera lätt att tro att det var nationalmålarna Larsson, Liljefors och Zorn som
dominerade konstscenen för hundra år sedan.
Men vårt selektiva minne suddar gärna i det förflutna ...det hedrar Forsgren att han
genom boken om den flitige Vicke Andrén vidgar vår bild av konst- och samhällsliv
kring förra sekelskiftet.
POPULÄR HISTORIA:
Boken innehåller mängder av exempel på Andréns intelligenta och estetiskt tilltalande arbeten. Den
är rikt illustrerad i färg och ger inte minst alla som är intresserade av livet kring förra sekelskiftet
mängder av viktiga upplysningar. Dessutom är den riktigt trevligt skriven.
TIDNINGEN ÅNGERMANLAND:
På något sätt känns det som en hel epok dokumenteras och stiger fram i närbild genom hans insatser. Ju mer man bläddrar i boken ju mer häpnar man över Andréns närmast gränslösa bildvärld och högt upp i åren obrutna skaparkraft.
Hur hann karln med allt? Samtidigt imponeras man av Forsgrens förmåga att leta fram verk av Andrén i de mest skilda sammanhang, Som läsare har man all anledning att vara tacksam. Den här boken fyller faktiskt en hel rad kulturhistoriska luckor i bokhyllan,
BOHUSLÄNINGEN:
Stor till formatet, väl försedd med bra illustrationer, en gedigen och vacker bok.
LIDINGÖ TIDNING:
Läsaren får en generös presentation av den idag okände konstnären som levde en stor del av sitt liv på Lidingö. Med många bilder och lättsmält text kommer läsaren nära ett sjudande Stockholm i slutet av 1800-talet.
TIDSKRIFTEN KONSTKATALOGEN:
...en monografi, där kartläggningen av bredden i Andréns verksamhet imponerar.
Inte minst rekonstruktionen av de många krogar och nöjespalats den linjesäkre monumentalmålaren Andrén utsmyckat…
Ur hans teckningar, väggmålningar, vykort med mera växer i Forsgrens bok fram en tidsskildring...fortfarande lyser det ett skimmer över hans bilder.
KONSTTIDNINGEN:
Boken är trevlig att bläddra i, den har luftig layout och generöst utrymme för bilder.
BIBLIOTEKSTJÄNST:
Boken är trevlig, välskriven och överskådlig och gör läsaren nyfiken på ”denne Andrén”.
De rikhaltiga illustrationerna bidrar mycket till upplevelsen.
SKÅNSKA DAGBLADET:
..Sent omsider får nu Vicke Andrén sin upprättelse i och med denna välskrivna och levande bok.
Äntligen kan han ta sin rättvisa plats i vår konsthistoria...
Boken har uppmärksammats med bidrag från
Svenska Akademien
Samfundet S:t Erik
Stockholms-Gillets stiftelse för byggnadskultur